Energietransitie en wat er zoal bij komt kijken

VVD Vechtdal gaat geregeld op bezoek bij bedrijven in de regio, in het licht van de energietransitie zijn we woensdag 24 april op bezoek geweest bij Technische Unie in Zwolle.

© VVD Ommen

Als VVD Vechtdal zijn we bij het inspiratiecentrum van de Technische Unie in Zwolle geweest om ons te laten inspireren inzake de energietransitie en wat daar zoal bij komt kijken.

We werden hartelijk verwelkomd door de heren Willem Peters(adviseur energietransitie) en Robert Schoonhoven(vertegenwoordiger TU).

Na een smakelijke lunch om energie op te doen, zijn we het inspiratiecentrum binnen gegaan en ons laten voorlichten hoe deze transitie in elkaar zit en waar we rekening mee moeten houden. Er werd een ladder getoond welke stappen in elk jaar gezet zouden moeten worden tot aan 2050, in 2023 bijvoorbeeld zullen alle overheidskantoren minimaal energielabel C moeten behaald hebben. Hoe zou het staan met gemeentehuis van Ommen?

Vervolgens lieten ze ons diverse oplossingen zien om energie te besparen alsook hoe een woning energie-neutraal te maken is of een woning om te bouwen naar een gasloge variant. Het hybride-systeem(warmtepomp in combinatie met conventionele CV-ketel) wordt momenteel het meest toegepast, werd ons verteld en dit als opstap naar gasloge installaties in de toekomst. Ook kwamen enkele zonne-systemen aan de orde met zelfs een accu als opslag van energie.

De laadpalen voor elektrische auto's lieten ze ook zien, met daaraan een mooi verdienmodel gekoppeld. Aansluitend een bezoekje aan een soort biscoop waarin diverse soorten LED-verlichting gedemonstreerd werden. door verschillende LED-soorten toe te passen, kun je ervoor zorgen dat etenswaren er veel beter uit komen te zien, ook met kleding heeft dit zijn uitwerking.

Als laatste demonstreerde ze de Caldameg warmtepomp, deze stond volledig binnen opgesteld en kon je goed merken hoeveel geluid deze produceerde als deze op volle toeren draaide. Qua geluid viel dat nog wel mee, ondanks dat deze binnen was opgesteld.

Kortom een zeer inspirerende en leerzame bijeenkomst waar wij tevreden op terug kunnen kijken.

Egbert Veldhuis, namens de deelnemers.