Reces, logo en strapatsen

Hiep hoi op de participatie ladder. Want als inwoner mag u kiezen voor één van de twee nieuwe logo’s, onder het motto “Tussen hamer en aambeeld” om maar in de historie te blijven. Nee, er is u niet gevraagd of u een nieuw stadswapen of logo wilt, u gaat kiezen. Als je het mij vraagt is met twee de keuze niet reuze. En waarom staat het huidige wapen er niet bij in een modern jasje? Nee helaas, het college heeft weer eens een opdracht gegeven aan firma “paarse marketing broek”. Er gaat hier weer van alles mis en dan heb ik het niet enkel over de historie.

Het huidige logo met de heilige Brigida, de beschermvrouwe van de stad, verwijst naar de Brigittakerk uit 1150. De klimmende leeuw en de arend die de historie weergeven van het hele gebied: Avereest, Den Ham en Ambt Ommen. En afsluitend met een Markiezenkroon. De Markies stond boven de graaf en geeft de weidsheid van het gebied aan met vertegenwoordiging in de provinciale staten. Dat logo dekt uitstekend de lading. Ik ben niet tegen een opfrisbeurt, maar dat is een kwestie van smaak. De essentie staat.

Eigenlijk verwacht je dit soort parate kennis van het college bij het verstrekken van een opdracht en de “pitch” naar het reclame en merkenbureau. In het proces gaat het al compleet verkeerd. Het college had in haar wijsheid hier een raadsstuk van moeten maken. Ik schreef daar al eerder over. Daar kan een raad kaders stellen over wat de opdracht gaat worden. Echter, burgemeester en wethouders besloten met een leeg vel papier op pad te gaan zoals vaker in hun visie. En dan vliegt tralala het geld gemakkelijk over de plint.

Ik kan niet anders dan het volgende concluderen over de twee ingeleverde ontwerpen Optie één: Ommen past bij jou. Ik kom zelf uit Vilsteren en dat past mij nog beter. Gebeld met mijn collega’s uit Giethem en Beerzerveld, past hen beiden respectievelijk ook beter. Dan het beeldmerk. Let op de kleuterschool begint nu echt: “De O is van Ommen die gebruiken we als basis”. Alsof ik op een 50 jarige bruiloft sta waar de plaatselijke sportvereniging met een gezongen alfabet komt. Het wordt nog erger. We maken hem half zichtbaar. Zo leggen we de verbinding naar de omgeving. Serieus u moet dit soort teksten eens hardop lezen. Ik kom dan niet meer bij van het lachen. Leest u vooral zelf de twee aanvullende teksten. Hardop. Twee kekke kleuren erin en klaar.

Kijken we naar  de tweede optie. Hier is iets meer tijd in gestoken. Echter, ze maken wel een hele vrije interpretatie van de veelheid aan landgoederen. Zo had Beerze vroeger welhaast een wapen gelijkend de Zwitserse vlag, later vervangen door een Beer. Ja, de landgoederen verwijzen niet naar de stad. En waarom twee gestapelde ruiten nu voor ontmoeting dienen te staan? Ik denk dat het tekentafel technisch goed uit kwam. En op die kleine bootjes, kon geen Bentheimer zandsteen naar het westen worden vervoerd. Samenvattend vermoed ik wel dat optie twee de voorkeursvariant van het bureau is.

Zijn wij tegen een veranderend logo? Niet perse, maar het kost wel weer een hap geld. En in dat geval lijkt het mij de vraag terecht dat eerst onderzocht wordt of we een nieuw logo willen. En waarvoor dan?  Je kan ook redeneren dat we het ambtelijke logo houden en dat je voor bijvoorbeeld toerisme en events een tweede logo in de markt zet. Net zoals bijvoorbeeld Hengelo. Het ambtelijke logo is met oude waarden hersteld en de ondernemers en events hebben een sterk logo als “uitgaansmerk”.

Wij vinden het sterker en volwassener om de historie in tact te laten wanneer er toch een nieuw beeldmerk moet komen. De elementen over het ontstaan van Ommen verwerkt in een nieuw logo. Bekijk eens hoe een sterk merk als Heinz ketchup of Shell dit doet. Subtiel, want een beeldmerk is sterk. Enfin u kunt dit weekend nog kiezen tussen vlees noch vis. Wij maken geen keuze want we zijn ons al weer op aan het winden over de laatste strapats van het college. Het tekenen van een convenant met Twenterand voor het uitvoeren van publieke taken. Twenterand een gemeente die het zwaar heeft qua financiën en grote moeite heeft om zelf de publiekstaken op orde te hebben kiezen als partner. Daar vinden wij wat van.