Het huidige logo met de heilige Brigida, de beschermvrouwe
van de stad, verwijst naar de Brigittakerk uit 1150. De klimmende leeuw en de
arend die de historie weergeven van het hele gebied: Avereest, Den Ham en Ambt
Ommen. En afsluitend met een Markiezenkroon. De Markies stond boven de graaf en
geeft de weidsheid van het gebied aan met vertegenwoordiging in de provinciale
staten. Dat logo dekt uitstekend de lading. Ik ben niet tegen een opfrisbeurt,
maar dat is een kwestie van smaak. De essentie staat.
Eigenlijk verwacht je dit soort parate kennis van het
college bij het verstrekken van een opdracht en de “pitch” naar het reclame en
merkenbureau. In het proces gaat het al compleet verkeerd. Het college had in
haar wijsheid hier een raadsstuk van moeten maken. Ik schreef daar al eerder
over. Daar kan een raad kaders stellen over wat de opdracht gaat worden. Echter,
burgemeester en wethouders besloten met een leeg vel papier op pad te gaan
zoals vaker in hun visie. En dan vliegt tralala het geld gemakkelijk over de
plint.
Ik kan niet anders dan het volgende concluderen over de twee
ingeleverde ontwerpen Optie één: Ommen past bij jou. Ik kom zelf uit Vilsteren
en dat past mij nog beter. Gebeld met mijn collega’s uit Giethem en Beerzerveld,
past hen beiden respectievelijk ook beter. Dan het beeldmerk. Let op de kleuterschool
begint nu echt: “De O is van Ommen die gebruiken we als basis”. Alsof ik op een
50 jarige bruiloft sta waar de plaatselijke sportvereniging met een gezongen
alfabet komt. Het wordt nog erger. We maken hem half zichtbaar. Zo leggen we de
verbinding naar de omgeving. Serieus u moet dit soort teksten eens hardop
lezen. Ik kom dan niet meer bij van het lachen. Leest u vooral zelf de twee
aanvullende teksten. Hardop. Twee kekke kleuren erin en klaar.
Kijken we naar de
tweede optie. Hier is iets meer tijd in gestoken. Echter, ze maken wel een hele
vrije interpretatie van de veelheid aan landgoederen. Zo had Beerze vroeger
welhaast een wapen gelijkend de Zwitserse vlag, later vervangen door een Beer. Ja,
de landgoederen verwijzen niet naar de stad. En waarom twee gestapelde ruiten
nu voor ontmoeting dienen te staan? Ik denk dat het tekentafel technisch goed
uit kwam. En op die kleine bootjes, kon geen Bentheimer zandsteen naar het
westen worden vervoerd. Samenvattend vermoed ik wel dat optie twee de
voorkeursvariant van het bureau is.
Zijn wij tegen een veranderend logo? Niet perse, maar het
kost wel weer een hap geld. En in dat geval lijkt het mij de vraag terecht dat eerst
onderzocht wordt of we een nieuw logo willen. En waarvoor dan? Je kan ook redeneren dat we het ambtelijke
logo houden en dat je voor bijvoorbeeld toerisme en events een tweede logo in
de markt zet. Net zoals bijvoorbeeld Hengelo. Het ambtelijke logo is met oude
waarden hersteld en de ondernemers en events hebben een sterk logo als
“uitgaansmerk”.
Wij vinden het sterker en volwassener om de historie in tact
te laten wanneer er toch een nieuw beeldmerk moet komen. De elementen over het
ontstaan van Ommen verwerkt in een nieuw logo. Bekijk eens hoe een sterk merk
als Heinz ketchup of Shell dit doet. Subtiel, want een beeldmerk is sterk. Enfin
u kunt dit weekend nog kiezen tussen vlees noch vis. Wij maken geen keuze want
we zijn ons al weer op aan het winden over de laatste strapats van het college.
Het tekenen van een convenant met Twenterand voor het uitvoeren van publieke
taken. Twenterand een gemeente die het zwaar heeft qua financiën en grote
moeite heeft om zelf de publiekstaken op orde te hebben kiezen als partner.
Daar vinden wij wat van.