Column raadslid Robbin Hutten

Onderstaande column schreef raads- en fractie lid Robin Hutten voor het Ommer Nieuws van 1 december 2021

Keuzes.

Terwijl ik dit schrijf, kijk en luister ik op de achtergrond mee naar WNL op zondag, mijn favoriete tv-programma naast Veronica inside. Ietwat rechts georiënteerde tv waar ik mij prettig bij voel. Onderwerpen beperken zich de laatste tijd helaas tot Corona en hoe we hier mee om gaan. Volgen we de adviezen, welk nieuws is voor ons leidend en welke keuze maken we?

Als we het dan toch over keuze hebben, in maart mogen we weer naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen. De campagneperikelen beginnen zo langzamerhand weer en dat geeft stof tot nadenken. Wat gaat goed, wat niet, wat kunnen we veranderen en wat niet?

Mijn politieke keuzes maak ik op basis van het liberalisme, een groot goed maar wat is kenmerkend voor liberalisme?  Dat zijn de 5 kernpunten namelijk;

Vrijheid: We leven in een vrij land waar eenieder zijn of haar mening mag geven. Ik vind dit belangrijk maar zie helaas dat wanneer je een andere soms afwijkende menig bent toegedaan, je dat niet altijd in dank wordt afgenomen.

Verantwoordelijkheid: Als je vindt dat er zaken niet goed gaan kun je wijzen naar de ander óf jezelf de vraag stellen; wat kan ik eraan doen. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden en hebt een verantwoordelijkheid als bestuurder.

Verdraagzaamheid: Iedere mening telt ook als deel je die mening niet. Reageer met fatsoen en niet met (non-verbaal) geweld.

Rechtvaardigheid: Wees eerlijk, dat is mij vroeger geleerd. Praat niet recht wat krom is.

Gelijkwaardigheid: Niemand hoeft zich beter of minder te voelen dan de ander. Of je nou groot of klein, zwart of wit, man of vrouw of in de tegenwoordige geest transgender bent, we zijn uiteindelijk allemaal mens. Je bent geen minderheid en profileer je ook niet zo.

Met deze beginselen van het liberalisme voeren wij als VVD-fractie ook lokale politiek. Zaken niet moeilijker maken dan ze al zijn, geloof me, we worden overladen met stukken, maar teruggaan naar de kern, waar gaat het eigenlijk over. Is het een goed plan voor de samenleving of niet.

Nuchter, met beide benen op de grond en met respect voor de mening van een ander.

De landelijk politiek is ook een hot item. Hierin gaat zeker alles niet goed en is het aan de overheid zaak eens goed naar zichzelf te kijken en te zorgen dat we weer een stabiele samenleving krijgen.  Ondertussen houden wij ons bezig met de lokale politiek om te zorgen dat ons Ommen een fijne en prettige gemeente blijft om in te wonen.

Hartelijk groet,

Robbin Hutten