Column Politiek Verwoord

Bevoegdheid van het college.

Sinds afgelopen jaar hebben we als gemeente Ommen diverse groepen in nood opgevangen. Er hebben sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne, ongeveer 190 vluchtelingen onderdak gevonden in Lemele. Velen hebben daar rust gevonden en werkt de omgeving mee om deze groep zich thuis te laten voelen.

Sinds oktober bivakkeert er een groep van ongeveer 40 asielzoekers in een vleugel van gemeentehuis. Dit na een oproep van de overheid, na het vollopen van asielopvang in Ter Apel. In 1ste instantie is dit toegezegd voor een periode van 3 maanden.

Eind oktober werd bekend dat er voor 48 jeugdige asielzoekers crisisnoodopvang plaats zou vinden in een hotel in de nabijheid van het station. Dit op verzoek van Nidos, die met deze groep jeugdigen in zijn maag zat. Na een periode in Maastricht ondergebracht te zijn, dienden zij op korte termijn nieuw onderdak te vinden.

Als VVD vinden we het opvangen van deze groepen geen probleem, mits er vooraf goede afstemming vindt met de inwoners. Daarnaast is het logisch dat hiervoor ook draagvlak is bij de lokale politiek. Wat de VVD betreft wringt daar de schoen.

Voor de commissievergadering van november had het college een raadsvoorstel opgesteld voor de opvang van 100 asielzoekers voor een periode van 2-3 jaar. Deze werd overschaduwd door de komst van de laatste groep jeugdigen. Hierdoor heeft de burgemeester uitleg gegeven aan de fractievoorzitters en duidelijk gemaakt dat het akkoord geven hiervoor een bevoegdheid is van het college en zodoende ingestemd heeft met deze crisisnoodopvang.

Er heeft geen participatie plaatsgevonden met inwoners en/of gemeenteraad. Tijdens een door VOV, D’66 en VVD georganiseerde avond voor inwoners, ter voorbereiding op het voorstel van het college, werd vooral vanuit deze groep aangegeven dat deze asielzoekers en vluchtelingen welkom zijn, maar dat er wel vooraf duidelijkheid moet komen over locaties, hoeveelheid en duur van de opvang. Het spreiden van deze groepen, zorgt voor meer draagvlak. Ook dit was de conclusie van de bijeenkomst in het betreffende hotel, voorafgaand aan de week dat de jeugdigen zouden worden opgevangen.

Dat je bevoegdheid hebt als college, wil nog niet zeggen dat je dan niet vooraf geen draagvlak hoeft te creëren. Inmiddels heeft college ingestemd met de verlenging van de 2 groepen asielzoeker.