Verkeersplan gemeente Ommen geen oplossing!

Komende weken staat de gemeentelijke politiek in Ommen in het teken van de nieuwe verkeersstructuur. Kort samengevat wil het college onze Vechtkade deels afsluiten. Verkeer vanuit Zwolle richting het zuiden zal om het centrum heen moeten rijden.

De afgelopen weken heeft de VVD Ommen met bewoners, hulpdiensten, ondernemers en andere betrokkenen contact gehad. Bewoners aan de Vechtkade zijn daar gaan wonen met de belofte dat er minder verkeer zou komen. De files en vele verkeersbewegingen zijn hen, terecht, een doorn in hun oog en gaan ten koste van hun woongenot.

Ondernemers hechten juist een grote waarde aan de goede bereikbaarheid van het centrum. Voor veel bedrijven is de auto nog steeds het meest gebruikte vervoersmiddel voor klanten. Een goede bereikbaarheid per auto betekent dat klanten gemakkelijk de locatie kunnen bereiken, wat de toegankelijkheid van het bedrijf vergroot. Naast de klanten moeten de ondernemers bevoorraad worden. Het spreekt voor zich dat daarvoor een goede bereikbaarheid noodzakelijk is.

Het is voor de VVD Ommen duidelijk dat iedere uitwerking van het verkeersplan winnaars en verliezer kent. Er is geen optie waarbij iedereen tevreden is. De verantwoordelijk wethouder noemt dit terecht een bestuurlijk dilemma.

VVD Ommen erkent de problematiek aan de Vechtkade en de beperkte doorstroming richting de  Vechtbrug. Wanneer de Vechtkade wordt afgesloten, moet het gemotoriseerd verkeer omrijden, maar waar langs?

Het verkeer kan binnendoor via de Harderbergerstraat  of zal omrijden via de Ommense rondweg. Deze rondweg kruist ingangen van woonwijken en gaat rakelings langs scholen. De huidige plannen bieden dus geen soelaas voor de verkeersproblematiek maar verschuiven de verkeersdrukte.

Zolang er geen integraal plan komt, waarbij rekening gehouden wordt met een totale ontsluiting van Ommen zal de VVD Ommen niet voor het verkeersplan stemmen.